Saturday, March 27, 2010

eaRth hoUr 2010~~

salam..
honestly, this year's Earth hour was not as great as last year..
last year, some students shouted "Earth hour!! tutup lampu semua"..
and people started tu switch off their lights..
but today..Earth hour 2010..u can count how many rooms switch off their lights..

jujurnya..aku tak marah..
aku bukan perdana menteri ke apa haha..
cuma agak kesal la..
siap ada yang kata tenaga akan terbuang la bila tutup lampu..
macam2 alasan la..

helloo....earth hour sebenarnya kempen utk create awareness..
KESEDARAN..
memangla xwajib...memangla xdapat buat perubahan besar ke apa..
tapi KESEDARAN tu penting..
tau x salah satu penyumbang global warming yang teruk ialah electricity pollution, mostly dari fossil-fuel based..
jujur aku cakap..kdg2 aku pun terlupa..aku manusia..
so bila earth hour..aku macam teringat balik..
aku tersedar..dan kesedaran tu akan ada...dan perlahan2 akan menipis..
dan akan tersedar smula bila kempen ni diwar2kan smula..
itu realiti..aku xmalu nak ngaku..

then, ada yang cakap, orang tutup lampu, tp pasang lilin..tu mnyumbg gk kn pd global warming??
yer..mmg..tp kalu dikira2...dicongak2....xkanla 1 lampu kita tutup, kita nyalakan 50 lilin kn??salunya 1, 2 je..dan karbon yg disumbangkan xlah sbyk memasang lampu slama sejam..especially mentol yg x environemntal friendly..

anyway...kesimpulan adalah...KESEDARAN sangat penting..
bukan dalam hal Earth our je..
tp segala2nya...
ALLAH kurniakan bumi yang indah...dan kita manusia dengan rakus membunuhnya..
terlupakah kita..bumi ini milik Allah....

sape2 rasa xfaham tentang earth hour..
ianya kempen untuk bagi kesedaran. caranya? tutup lampu selama sejam..lebey baik lagi..tutup sume alat letrik yang xpenting n xgna..
ia adalah simbol yang kita sayangkan bumi kita..
itu saja... (^_^)

0 wiSdom of WordS..: