Friday, October 16, 2009

aku paranoid...

salam...
pernah dengar 1 kisah?
kisah seorang ayah mengajar anaknya tentang hati...

bilamana si ayah meminta anaknya memaku sebatang papan setiap hari..
dan sesudah paku..dicabut semula...
itulah dilakukan tiap hari..
awalannya...papan itu masih kukuh..biar berbekas lubang paku..
namun..lama kelamaan..papan itu semakin rapuh..dek kesan lubang yang semakin banyak..
setelah beberapa lama..si ayah meminta si anak tunjukkan papan yang penuh dengan lubang-lubang paku..
disamakan papan itu dengan sekeping hati..
papan itu..biar pada awalnya kelihatan kukuh..
namun selepas dipaku dan dicabut paku berkali2..kesan-kesannya kekal ada..
biar paku telah lama dicabut..dicat..disyelek..tetap sama..kesan tetap ada..
sehingga papan mampu dipatah2..hanya kerana terlalu bayak lubang paku diketuk..
begitu juga hati..sekiranya disakiti..benar boleh diubati..namun kesannya xpernah hilang..
dan sekiranya disakiti berkali-kali..kesannya akan lebih parah..biar zahirnya sakit itu tiada..
dan sampai satu saat...hati itu tidak mampu lagi disakiti..........

.........................................................................................................
aku rasa..sebab tu aku cepat tawar hati sekarang..
dulu..kalau aku ditipu 7-8 kali..aku tetap maafkan..
dan terus bersangka baik..
tapi sekarang, 3 kali ko tipu...babai...percaya itu tiada lagi untukmu..
kalau dulu aku cepat je maafkan salah orang...cepat je lupa..
then kalu disakitkan hati berkali-kali pun, aku xpernah kisah..
tapi sekarang..2,3 kali je aku terkena..goodbye..
aku akan cuba mengelak disakiti lagi..terutama oleh orang yang 2,3 kali itu..
bukan tidak berkawan, bukan tidak bertegur sapa..tapi sekadar menjauhi..
aku tau mungkin ada yang akan mengadili setiap perbuatan aku..
tanpa tau apa dalam hati aku..
biarkanlah..
bak kata kawan aku, Zal "saper x pernah kena, xtau apa rasanya"
yang pasti...aku sgt cepat tawar hati kini..
aku pun tak tau kenapa...
aku paranoid...
aku juga tak berani lagi untuk benar rapat dengan sesiapa..
yang telah rapat...tetap rapat..
tapi, tiada hubungan rapat baru yang aku berani bina selepas segala yang berlaku..
aku paranoid..
aku pernah jatuh ke dalam lubang yang dalam..
yang susah payahnya aku nak keluar..Tuhan je tahu..
kini..aku sangat jauhi lubang itu..
dan sekiranya ada lubang lain, yang pernah aku hampir terjatuh ke dalamnya..juga aku jauhi..
juga lubang-lubang yang menyamai lubang yang dalam itu...
aku paranoid..
aku xkisah kalau gurauan kasar menyakitkan hati..
aku xterasa pun kalau perli2 gurau..
aku xkisah pun berkawan dengan orang yang cakap lepas..heheh..
sekurang2nya..aku tau siapa mereka..
aku paranoid dengan orang yang 'tak kelihatan' hatinya..
namun alhamdulillah..Allah kurniakan aku 1 kelebihan..
aku mampu 'baca' orang haahah..namun, xsemua mampu aku maklumkan pd orang lain..cukup aku simpan...sehingga kebenaran datang dariNYA..percaya ke x??terpulang hehehehe...
dan dengan kelebihan itulah, aku mampu untuk tidak menilai..
aku memang langsung xsuka judge a book by its cover, before knowing the whole story..
hahah..apa aku merepek-puaka niyang rapik ni??huhuhu..

.............................the end................................................

kesimpulan : aku cepat gila tawar hati dengan orang sekarang...(^_^)
tira kata letak garam eh??jadi x??hahahahah

3 wiSdom of WordS..:

athirah hanafiah said...

kak dian, kalau taknak letak garam letak sos cili pun sodap jugak.. hehehe

dyanamastor said...

haha...tp masalahnye..kak dian xske mkn hati..huhu..nak guna 'yekkkkkk' tapi xbaiklak makanan (sdgkan dh guna pon) hahahah

athirah hanafiah said...

ok kite geng! tak suke makan hati.. hahaha