Sunday, August 16, 2009

Mati itu pasti...

salam..
akhir2 ni, banyak benar disajikan berita kematian..
orang seni...
mangsa H1N1...
saudara2 org2 terdekat..
aku nak kongsi satu kisah....mungkin pernah ditulis sebelum ni di blog frenster...aku pon xpasti..
tapi sekadar berkongsi..
kerna dari kisah ini...aku mengerti maksud 'kehilangan abadi'..

aku sering bernasib baik...maksud aku, dari segi hubungan dengan guru English...
dari sekolah rendah, aku baik dengan teacher aku...mungkin sbab aku suka sangat English...
dan juga itu subjek aku yang selalu skor hehe..aku baik n rapat bukan dengan cara bodek2 atau pura2 mesra....nauzubillah...tapi sekadar niat ikhlas untuk mendalami ilmu...

masuk sekolah menengah pon sm..dan di sinila bermula...
form 3, kami dibahagi ikut band setiap kali waktu English...
alhamdulillah aku band 1, seliaan Teacher Noriyat..
tahun tu aku bjaya jadi johan spelling bee...hehe...and maybe keaktifan aku dlm english society merapatkan aku dengan teacher noriyat..malah, kegusaran aku untuk join debate (sbb xde pengalaman) dihapuskan oleh kata2 beliau "dont worry, i trust you"...tapi last2 aku pohon jd simpanan je hahahahha....

naik form 4, masuk je sekolah, aku cari teacher noriyat...tapi hampa bila teacher fatimah maklumkan yang dia dah transfer sekolah....
"kenapa dia xbagitau ea?"...
"mungkin dia ada masalah kot"..
tahun tu, aku beli kad hari guru...tulis dengan ucapan selayaknya..
tapi aku tetap xberkesempatan menghantarnya...
tika itu...aku terdengar2 cerita2 yang teacher menghidap breast cancer...tapi masih dlm stage awal2...aku berharap dapat jumpa dia...juga beri kad yg aku beli...

naik form 5, tiba hari guru, tetap ingat pada Teacher noriyat...aku pun xpasti bila dapat bagi kad2 tu...tapi aku tetap menaruh harapan...jumpa dia...ucap terima kasih atas segala bimbingan...nasihat...dan masa yg dulu dia luangkan..

sebelum SPM, ada kem BI...
aku terdengar yang cikgu2 BI nak pegi melawat, aku tebalkan muka jumpa teacher fatimah...
teacher fatimah ok, tapi sorang lagi teacher kata xperlulah...dia kata ganggu je pegi ramai2...
aku pasrah...

tiba SPM...Ustaz Musa maklumkan di masjid yang Teacher Noriyat dah sakit tenat...
sesiapa yang nak jumpa, baikla melawat..
aku dan kawan2 mula merancang...ijah semangat gila..
aku call ibu, minta izin..
tapi ibu kata "xpayahla akak pegi...paper ada lagi kan?"
"ada..tapi gap 2 hari.."
"pegi dgn saper??naik ape??..blabla"...
dan akhirnya...ibu xbenarkan...tp ibu janji habis je paper, ibu bawa aku pegi melawat..
hati sedikit meronta...tapi aku pasrah sekali lagi...kata ibu wajib diturutkan...
longlai aku maklumkan pd ijah...
aku minta mereka pergi sahaja tanpa aku...sementara ada peluang...dan aku masih ingat jawapan ijah, " dyana, kita dpt tau dia dah xingat orang sgt da...so at least g dgn dyana, maybe dia ingt dyana, kitorang confirm dia xingat.."...dan air mata aku menitis (aku tutup muka dgn bantal je huhu)...akhirnya sume xpergi...

sebelum habis SPM...
aku di bilik..tiba2 budak2 datang dorm dan bagitau yg Teacher Noriyat telah pun menyahut seruan Ilahi...pengumuman kat masjid katanya..
aku tanya lagi skali...betul ke?
bila da cnfirm apalagi...
hujan lebat pun turun di pipi..lalalala...
paling xley blah...sorang member ne...dia masuk waktu form 4...so dia tatau hubungan aku dgn teacher...bley dia kata "ish diyana, berdosala menangis2 orang meninggal..." dgn muka beria...time tuh aku rasa mcm nak sepak2 je (owh....jujur itu yg kurasa....ish3), dgn menahan marah, aku jwab dgn baik "kita nangis bkn sbb dia pergi, tapi sbb terkilan xdpt jumpa dia)..
aku cepat2 g amik air sembahyang n trun masjid...
smpai masjid aku tengok Odie ada...apalagi...aku pergi nangis2 kat dia...
aku maklumkan rs terkilan aku pd dia...aku tau dia faham...sbb dulu, dia juga terkilan xsempat menatap ayah dia wat kali terakhir..

begitula kisah.....
yg mana tiap kali teringat pasti mengundang kolam air di mata hua hua hua...
hingga kini aku simpan lagi kad Hari Guru yang xterhantar...
Hanya Al-Fatihah yang mampu dikirim...
Moga rohnya bersemadi dengan aman dan tenang di sana.....


Lilin Seorang Guru

Pernah langkahku payah
Menuju ke destinasi
Kerana malam gelap
Dan bintang hilang kerdipnya
Menjadikan arahku keliru
Ke timur atau ke barat

Bagai lilin membakar diri
Menerangi kegelapan hati
Kau curahkan bakti dan budi
Jasamu tiada berganti

Namun tanpa rasa payah
Dia memimpin tanganku
Melangkah satu persatu
Dan mencipta jejak impian
Menjadikan arahku jelas
Aku harus ke hadapan

Ohoo... aku kini rindu
Pada satu nama yang berjasa
Tuhan... beri kekuatan
Untuk mendidikku selamanya
Ku pohon restu kasihmu
Ampunkanlah guru-guruku

Semalam ku lihat dia
Di bibirnya ada kalimah
Yang bergetar saban waktu
Sambil tangan menggenggam lilin
Lilin yang tiada terpadam
Menerangi hidupku kini

p/s: al-Fatihah untuk Ustz. Asri Rabbani...moga rohnya dirahmati Allah....

0 wiSdom of WordS..: