Sunday, March 8, 2009

English and me...

salam...uhuk3...fuh fuh (tiup habuk...haha)..
lamer gila xupdate..hehe...berabuk betul blog neh keh3..
nyway sbnarnya byk nak tulis...cm ms memang ske cmburu2 neh...ish3...

so...wlaupun rs mcm byk nk tulis...tp kali ni nak citer psl 1...English dan saya hehe..
bau2 nih...lepas jer habis tolong prof kat kelas PRT2008, aku pun kemas2 la brg2...smbil tnggu prof mlayan student2...

wktu tu ader 3 org dtg kat prof, mengadu ttg english mereka...maklumla..prof kalu blh mmg galakkan student jawab test dlm english..ntah knapa tbe2 prof kt, "haa...tanyala RA sy ni...mcmn dia buat...English dia bgus...dyana skola mana dl dyana??"..aku terkasima sat..haha..n jwb "skola rendah ke mngh prof??".."menengah la".."erk...saya skola............S...M...K.... SMKA prof.. saya rs english neh depend individu kot prof...hehhe...mcm sy neh pjg citenye..tp rgkasnya...sy mmg ske bc buku english dr kecik"... Prof lak time tu la terkejut aku SMKA..mayb xsgka dak skolah agama pn leh excel in english ker...or mgkn gk sbb2 laen heheh...

anyway....sbnrnya...mmg byk kisah knapa aku suka B.Inggeris n agak ok la menguasainya (org ckp ea...bkn aku ckp)...

mula...dl aku xla pandai sgt BI..sbb aku stat TASKI...pastu masuk skola rendah pn Sekolah Rendah Islam...memang salu gak r aku gduh dgn abg2 sbb dorg ske kecik2kan aku (yg dl mmg kecik pun)...maklumla...dorg sumer da bgus BI time tuh..smpai aku penah ckp kat dorg..."alaa...kalo masuk syurga pn bkn ckp BI...ckp arab tau!" hahhah...smata2 nak mnangkan dr sndri...kemuncaknya...wktu tu ada cite "Jungle Book" kat wayang...aku tringin sgt nk tgk...last2 aku ckp kat ayah (wktu tu sumer org ade)..."ayah..bleh x nanti kite gi tengok cite Jungle Book?? " dengan menyebut Jung tu sbg jung...bukan jang...maka berderaila gelak ketawa abg2 ku itu...dan sjak itu mmg kna perli gila la...crita neh mmg tersebar smpai pakcik2 aku pun join perli2 aku...so....aku tercabar!!

Stat tu...aku study btl2...aku mnta ayah beli buku citer Bambi skali dgn kaset yg bley dgr org bacakan...aku ikut n ingt camner nak sbt pktaan...and aku rs tu la turning point...aku slalu skor BI...kat skola time tuh (skola swasta mmg xrmai student) so mmg agak menguasai la haha...dan bila masuk skola menengah, alhamdulillah aku masih boleh kuasai BI...byk cr aku guna...hafal lirik lagu...dengar lagu smbl tgk lirik...tgk movie smbil bc subtitle BI dia...n aku prasan 1 bnda...dr skolah rndah smpai skola mngh...aku mesti baik dgn cikgu BI...skola rndh Teacher Nurul..skola menengah Ckgu Rizal, Teacher Noriyat, teacher fatimah, teacher norizan...yg klakar...dlm byk2 budak 8A1B time PMR...aku sorg jer yg B sejarah...huhu...yg len B BI...mlainkan sorg lg kwn aku yg B Geo heheh..

Masuk matrik pun sama...bkn nak berlagak...tp alhamdulillah MUET aku bjaya dapat markah tertinggi di kalangan perempuan kat matrik aku (matrik aku sket je...matrik mara kulim..hehe)..ramai gak terkejut...yela..tgk pnampilan aku...gaya aku....maybe mcm xde talent haha...but never judge a book by its cover...aku bersyukur..at least aku dpt ubah anggapan manusia2 yg kata dak2 dr skola agama nih xpandai BI...you're wrong babe!!..

anyway...apa dpt aku ckp ialah...BI hanya bahasa...xbmksd BM dilupakan...tp kita kna berusaha...kuasai dua-dua...kalo bleh lebey lagi...sbb itu sj crnya kita dapat mengejar yang laen...tp jgn skali2 lupa martabatkan bahasa Ibunda...kerana di situ asal usul kita...
jadi...gudluck pada mereka2 yang sentiasa berusaha memajukan diri...Allah xkn ubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka mengubahnya sendiri (^_^)

p/s: al-Fatihah untuk Allahyarhamah teacher Noriyat yang kembali ke rahmatullah pada 2003(kisah sedey dlm idup aku)....Moga Allah menempatkan beliau di kalangan hambaNYA yg solehah...aminn...lagu ni ditujukan khas untuknya...amnya untuk sume guru2 aku...TERIMA KASIH CIKGU..

LILIN SEORANG GURU - InTeam

Pernah langkah ku payah
Menuju ke destinasi
Kerana malam gelap
Dan bintang hilang kerdipnya
Menjadikan arah ku keliru
Ke timur atau ke barat

Bagai lilin membakar diri
Menerangi kegelapan hati
Kau curahkan bakti dan budi
Jasamu tiada berganti

Namun tanpa rasa payah
Dia memimpin tanganku
Melangkah satu persatu
Dan mencipta jejak impian
Menjadikan arahku jelas
Aku harus ke hadapan

Ohoo aku kini rindu
Pada satu nama yang berjasa
Tuhan, beri kekuatan
Untuk mendidikku selamanya
Ku pohon restu kasih-Mu
Ampunkanlah guru-guruku

Semalam ku lihat dia

Di bibirnya ada kalimah
Yang bergetar saban waktu
Sambil tangan menggenggam lilin
Lilin yang tiada terpadam
Menerangi hidupku kini

0 wiSdom of WordS..: