Thursday, January 15, 2009

BOIKOT ISRAEL!!!...DAN SYARIKAT US YANG MEMBANTU!!



just rentetan dari entry sebelum nih...maklumla tgh lunch...jadi ley la amek masa sket..huhu...

so semua....akan ada 1 alasan apabila berbicara tentang boikot barang israel serta US (yang membantu-xsemua tau syarikat US sokong israel)...
so...aku attach statement juga dari email kenalanku...dan aku sangat setuju dgn statement dia...terpulang pada u all..coz pandangan adalah hak masing2...so here it is:

Perniagaan ini beroperasi di negara Muslim, memberi pekerjaan dan meningkatkan ekonomi. Tidakkah usaha boikot merugikan kita sendiri?


Benar, banyak dari syarikat perniagaan yang tersenarai menjalankan operasi atau perniagaan mereka di negara-negara Islam, justeru mereka memberi pekerjaan kepada masyarakat Islam dan membantu ekonomi negara Islam.

Tetapi kita seharusnya belajar dari peristiwa-peristiwa pembangunan ekonomi dunia, di mana keruntuhan sesebuah entiti perniagaan selalunya membuka peluang kepada entiti yang lain. Kita seharusnya mengambil situasi ini sebagai peluang untuk membina ekonomi sendiri, bukan sebagai kehilangan punca ekonomi. Sebagai contoh, Coca-Cola yang sekian lama mendominasi pasaran Asia Tengah telah mengalami kemerosotan jualan sehingga 60% akibat boikot. Kemerosotan ini telah membuka peluang kepada produk alternatif milik perniagaan Muslim dari Iran, ZamZam Cola. ZamZam Cola sehinggakan tidak dapat menampung permintaan bagi memenuhi kekosongan pasaran Coca-Cola. Malahan, mereka berjaya menjual sebayak 4milion tin minuman dalam minggu pertama, suatu yang tidak sekali-kali dijangka. Sekarang? ZamZam Cola meluaskan perniagaan dengan membuka kilang-kilang di negara Teluk, sekaligus memberi peluang pekerjaan yang jauh lebih menyeluruh kepada masyarakat. Dan buat pertama kalinya sebuah negara dari Eropah, iaitu Denmark, mula mengimpot ZamZam Cola.

Senario sama berlaku di Mesir pada tahun 2001, di mana penutupan syarikat Sainsbury telah berjaya meningkatkan perniagaan milik tempatan yang tidak mungkin mampu bertahan dengan dominasi pasaran syarikat-syarikat besar dari luar. Buat kita di Malaysia, apakah salahnya kita meninggalkan ayam goreng McDonald’s dan seterusnya mencuba produk alternatif, contohnya Radix Fried Chicken atau mana-mana restoran Mamak Muslim berdekatan. Tidak rugi kita meninggalkan minuman Coca-Cola dengan memilih alternatif produk tempatan yang diusahakan oleh orang Islam. Apakah salahnya kita beralih daripada mengunjungi Pasaraya Tesco kepada Pasaraya Maidin?



and kat sini adalah antara benda yg kita kena jihad untuk boikot...hhuk3




Al Quran : (4) An Nisaa’ : Ayat 74
Karena itu hendaklah orang-orang yang menukar kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat berperang di jalan Allah. Barangsiapa yang berperang di jalan Allah, lalu gugur atau memperoleh kemenangan maka kelak akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar. (QS. 4:74)


Al Quran : (2) Al Baqarah : Ayat 120
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. (QS. 2:120)


bersatupadulah kita wahai umat Islam...kerana Yahudi tidaklah sekuat mana...tidaklah segagah mana...mereka penakut...tapi INGAT!!...Mereka hanya takut kepada Muslim yang benar2 bersatu padu kerana ALLAH...Muslim yang pentingkan akhirat lebih dari duniawi...itu yang mereka takut....dan sebab tu sekarang mereka sangat berani....sebab...MUSLIM KINI LEBIH RAMAI YANG PENTINGKAN DUNIA DARI AKHIRAT....(aku sendiri pun kadang2...astaghfirullahal'azim)...huk3...renungkanlah...Allah juga dah maklumkan pada kita:


Al Quran : (59) Al Hasyr : Ayat 14
Mereka tidak akan memerangi kamu dalam keadaan bersatu padu, kecuali dalam kampung-kampung yang berbenteng atau di balik tembok. Permusuhan antara sesama mereka adalah sangat hebat. Kamu kira mereka itu bersatu, sedang hati mereka berpecah belah. Yang demikian itu karena sesungguhnya mereka adalah kaum yang tidak mengerti. (QS. 59:14)


Wallahua'alam





3 wiSdom of WordS..:

Anonymous said...

salam kak diyan..
thira link akak punyer blog yer..

Badrulhisyam said...

jom BOIKOt...haha..kongsi link dyana eh.hehe

dyanamastor said...

to thira n bad...bley2..